BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 30, 2010

kenapa merajuk sayunk?



Kepada insan2 y asyik d lamun asmara... y sdg bkasih-kasihan atau... ha! y ade sesape mrjuk then xtau nk pjuk cne?.. ayo yo.. amma appa...~.. whai rakyat2 jelitaku skalian... b4 kita mengetahui cara untuk memujuk ini, kita harus tahu apakah menyebabkan seseorang itu merajuk. besenye seseorang itu merajuk disebabkan oleh bbrpe sbb: jom kte selusuri sebab2 mengape org mrajuk..

1. Cemburu
ha, ni faktor ptme mngape si dia ksygan kamu itu mrajuk. Dia cemburu disebabkan ada sesuatu yang cuba mengambil anda dari dirinya. Seperti kawan-kawan, pekerjaan, keluarga dan sebagainya. mgkn kmu ade rpat dgn s'one.. so, jeles tlh mnguasai dri.. maka mrjuk lah hti y lagi asyik d lamun cnta krn tkut cntanya d ambil org or d rampas gitu....
2. Tidak dapat apa yang diinginkan
Si Dia menginginkan sesuatu dari anda, tetapi anda tidak memberikannya. Sebagai contoh, Si Dia ingin memakan roti canai (kenapa pasal roti canai pulak ni?), tetapi anda tidak mahu, dan anda ingin makan benda lain. Jadi, si Dia pun merajuk sebab dia hendak jugak makan roti canai. Payah jugak ni.

3. Orang lain lebih hebat dari dia
Adakalanya dia akan merajuk untuk mendapatkan perhatian dari anda. Dan kadangkala, si Dia merajuk disebabkan ada sesuatu yang membuatkan dia berasa marah dan tidak selesa. Untuk mengubat perasaan dia itu, dia perlukan anda disamping dirinya tetapi dengan cara yang sangat berbeza ¿ merajuk.


Bagaimana nak pujuk?
Ok. Sekarang ini kita sudah mengetahui sebab kenapa si Dia boleh merajuk. Dan sekarang bagaimanakah cara untuk memujuknya. Diingatkan, tips-tips ini bukan langkah-langkah untuk memujuk, cuma sebagai panduan atau tips sahaja.

1. Terangkan perkara sebenar
Adalah lebih mudah berkata benar dari berdusta. Ceritakan kepada si Dia apa yang berlaku pada anda dan tanya pada si Dia kenapa dia merajuk. Berterus teranglah (baca tentang 5 Tips Dalam Berpasangan) dalam perhubungan anda. Janganlah berselindung. Dengan mengwujudkan budaya bertanya dan berkata benar ini, dapat mengeratkan perhubungan kerana, anda mengambil berat si Dia. Ini juga bermaksud anda menunjukkan bahawa anda menyayangi dia.

2. Bertolak ansurlah dan bijak dalam membuat keputusan
Memang sukar untuk kita bertolak ansur tetapi tidak bermakna kita kalah sekiranya kita mengalah. Dalam situasi sebegini, anda haruslah bijak dalam membuat sesuatu keputusan. Sekiranya si Dia merajuk dan anda tidak berjaya memujuknya, gunakan gaya anda yang tersendiri dalam memujuk hatinya. Dengan ini, anda kelihatan bijak dalam membuat keputusan.

3. Ucapkan kata-kata ¿manis¿
Manis tidak semestinya manis bukan? Ketika si Dia tengah merajuk, cuba anda bergurau senda dengan dia dengan menggelarkan si Dia, ¿bucuk¿, ¿comot¿, ¿manje¿ dan sebagainya. Dalam pada itu, selit-selitkan ayat-ayat power anda dalam perbualan tetapi masih mengekalkan perkataan-perkataan manis seperti yang saya sebutkan tadi. Adalah amat kelakar bagi saya sehinggakan saya pun sedang tersengih pada ketika ini.

4. Nyanyikan lagu buatnya
Ha! tips ini merupakan bagi saya tips yang paling ultimate. Kalau ditanya, berapa ramai yang sanggup nyanyi untuk kekasihnya? Pernah tak anda menyanyikan lagu untuk kekasih anda? Mungkin jawapannya ramai yang mengatakan tidak. Tetapi, saya pernah. Saya tidak berkata bohong. Saya pernah dendangkan lagu kepada kekasih saya. Dan kami siap berkaraoke di dalam phone lagi. Kami berduet bersama-sama. Adakah si Dia akan tersenyum dan ketawa? Sudah pasti ya. Kerana dapat mendengar suara buah hatinya menghiburkan dirinya. Tidakkah ianya menggembirakan? Sudah pasti senyuman terukir di bibirnya.

Tips-tips ini bukanya langkah-langkah tetapi merupakan panduan bagi anda dalam memujuk pasangan anda. Mungkin ada di antara tips ini tidak sesuai dilakukan kepada pasangan anda tetapi tips ini mungkin berjaya membuatkan si Dia tersenyum...

ads bio pad

Saturday, March 27, 2010

Syahdu malam berlagu sepi, Mengiring rawan dalam taman hati, Gelisah menanti kau kembali, Manja menagih bujukan di sisi...


***PUISI SI SUAMI***

Isteriku, jika engkau bumi, akulah matahari.
Aku akan menyinari mu kerana engkau mengharapkan sinaran dari ku.
Ingatlah bahtera yg kita kayuh, begitu penuh riak gelombang.
Aku akan tetap menyinarimu bumi, hingga kadang2 bumi terasa akan sinaran ku.
Lantas aku ingat satu hal bahawa tuhan mencipta bukan hanya bumi, malah ada planet lain lagi mengharapkan sinaran ku.
Lalu...Redhakan lah aku menyinari planet lain, menyampaikan faedah adanya aku, kerana sudah takdir ilahi sinaranku diperlukan di planet lain..

***BALASAN PUISI SANG ISTERI***

Suami ku...Andai kau memang mentari, sang surya yang memberi cahaya.
Aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala planet yang telah TUHAN ciptakan kerana mereka juga seperti aku perlukan cahaya mu dan aku juga tidak merasakan kekurangan dengan sinaran mu....
AKAN TETAPIIII......Bila kau hanya sejengkal lilin yg berukuran 5 watt sahaja.
janganlah bermimpi untuk menyinari planet lain!!!
Kerana bilik tidur kita yg kecil pun belum sanggup kau terangi.
Lihatlah dirimu pada cermin kaca di sudut kamar kita.
Di tengah remang2 pancaran cahaya mu yang telah aku mengerti..
Cuba lihat siapa dirimu.....MATAHARI atau LILIN ?

sudah hayati ini puisi ibu2, bapak2, muda mudi sekalian.. kpd kaum adam, jgn tau nk bkak cwangan je.. fkir dlu kmampuan kmu.. jgn ikut siti hawa nafsu kmu 2.. maka rosak binasalah nti...
sume llki blh ckp mrke mmpu ble ct hawa nfsu mnguasai dri, mka bebondong2-bondongla llki bertebaran mncri port tuk cwgn bru, mude tue, dare jande hbis d sapu.. apekah kalian trlupe jnji stie kala bcnte.. kiah2.. lau kiah xkwen abg.. mti binase lah abg.. ibrat lgu tnpe irama, ibrat kucing kne kurap.. sbgitu skli puisi mendayu2 d alunkan.. tp ble sudh beranak 2.. hdung berbelang ibarat singe.. pntg tgk y cunz sdkit, thi lalat hamidah wahab, sume kalian mhu miliki..
tdk fkirkah kmu akn hti lmbut istri klian drumah...
kasihan ... kasihan...
bkn patik mnolak syariat, mghramkn poligami sekdar mbuke mnda n mta kaum jebat, jgn krn nfsu kmu abaikan kluarga, ank2, istrimu, stlh mndpt gading gjah.. tlinga tkus klian buangkan.. mka trsebutlah kisah sebetg kere istri trbuang mbele ank sndrian.

buat kaum2 hawa, usah gentar, usah ratapi klakuan suamimu.. tp bgkitlah dgn smgat.. mlwan istri mdamu bkn dgn parang atau hamer.. tp dgn kcntikan mu,klmbtanmu, kmanjaanmu,keseksian mu, kepandaian masakanmu, keprihatiananmu.. berdoalah kpd Allah dlm stiap solat mu agr tbuka pntu hti suamimu, menyayangimu & menginginknmu kmbli..gnakanlah snjta2 ini mrbut kmbli phtian suami klian...
dri dr. orked da shining starz...
selamat beramal..
(^-^)ngeeee~

Wednesday, March 17, 2010

adakah anda gadis pisau cukur? check it out...


dah tgok cte pisau ckur? ala~ y maya karin n fazura blkon 2? besh kn... huhuhu.. khidupan n realiti sbnar wanita metropolitan. adakah kte trglong dlm glngan gadis pisau cukur?
meh kte sme2 cek..
1. Di awal perkenalan gadis banyak memainkan peranan menggoda lelaki dengan menggunakan semua aset yang dimilikinya.
(ada buat bgitukah? (^,^))

2. Gadis pisau cukur ini kebanyakannya lemah lembut, manis dan bijak berkata-kata. Pada mulanya dorang x minta apa-apa tetapi lama-lama botak kepala lelaki mengadakan setiap permintaannya.
(huhuhu... aku tau rmai antre kte y lmbut, manis n bijak bkte2.. ayt masyuk ma~.. jd u alzz gadis psau ckur ke? jwb dlm hti sndri jla eks... ngeh4..)

3. gadis pisau cukur berperwatakan seperti gadis mewah yang memiliki segalanya. ini adalah untuk menyakinkan lagi lelaki bahawa dia tidak memerlukan harta lelaki untuk jadi senang. Namun harus diingat semua itu hanya berlakon semata-mata.
(ops!!! ye ker? =))

4. Agak seksi dan menggoda. Maklumlah cara ini sahajalah yang boleh membuat lelaki cair.
(oish... cne plk lau gadis y mmg born dgn sifat kepenggodaan.. ush..)

5. Biasanya mempunyai sejarah pahit dalam kehidupan mereka. Umumnya mereka ini anti lelaki. Contohnya anak jadi mangsa rogol ayah sendiri. Apabila
usianya semakin meningkat, dia merasakan semua lelaki tidak boleh diharap dan dia menanam hasrat untuk membalas dendam pada semua lelaki.
(ye ek? bkn sbb mmg gle duet ke.. hahahahahahah)

6. Mula minta itu dan ini setelah agak lama berkawan. tapi kebiasaannya ia akan bermula sedikit demi sedikit. Mungkin di awalnya si dia akan minta lelaki tersebut hadiahkannya telefon bimbit sahaja. tetapi selepas itu sikit demi sedikit dia mainkan peranan.
(ha! lau mntk topupkn pn kategori pisau ckur tau.. len kli topup sndri.. unless dorg mmg nk support.. kah,kah.kah.)

7. Tidak ada perasaan cemburu ataupun mahu mengakhiri hubungan dengan perkahwinan. tidak kisah walaupun tahu lelaki itu sudah berkahwin asalkan banyak harta perempuan pisau cukur tetap akan goda sampai dapat.
(oish~ y botak pown ko sapu.. xptut.. goli den~ euw~)

8. Mudah untuk di bawa ke mana-mana sahaja tanpa ada sebarang sekatan. Apa yang penting tempat yang dituju boleh memberi banyak manfaat padanya contohnya bershopping.
(oit~ cne y mmg ske jln2... aku pn ske jln jge.. tp bkn psau ckur or gelitte ma~)

9. Akan merahsiakan latar belakang keluarganya. Walaupun kamu sudah berkawan dengannya hampir 2 bulan. tetapi kamu masih tidak tahu dari mana asalnya dan siapa ibu bapanya. Apabila di tanya dia lebih suka mengelak.
(hah!!! tkut kantoi la tuh )

10. Apabila lelaki yang dikikisnya sudah tidak boleh beri apa-apa manfaat padanya lagi. dengan mudah dia mencari kesalahan lelaki tersebut. Biarpun apa yang dikatakannya tidak masuk akal. tapi alasan-alasan yang di ciptanya memang sukar untuk dibidas.

ishk2... xptut... tp rmaida kn gadis jd cni.. sygnye. mde, cntek tp jd psau ckur.. p la jd msin prut klape ke,, blender ke, npe la pilih pisau ckur jgk.. musykil sguh aku.. 1 lg ni bkn sje tuk gurls k coz llki jnis gigolo, gigolok ni pon ade jgk y pisau ckur.. oish.. sme2 kte elak kn dri dr terjebak dlm kncah pisau ckur ni. mrilah kte jd tv y sntiase mnayang dri.. ops slah.. mrilah kte jd rdio dgn mmbri nsihat pd shbt2 y ade kriteria sprti d ats... da~

Monday, March 1, 2010

cempaka


classic name right (^,^) bgitu jgklah orgnye. s'time ble dok lepak rmai2,, hanging out together, tbe2 cempake bersajak bgai, berpuisi syahdu mngikut emosi one of us. interesting person yea. Maka tertawalah kami slpas terpana sesudah trdgar puisi spontan y kluar dr bbir merahnye. huhuhu
one more thing, beliau ini ske nyanyi lagu dgn lirik y salah. mgkn bnyak mkn smut, jd ingatan tgangu. kah,kah,kah. she loves 2 write. orgnye puitis2 jiwang gitu. so, spe y mncri minah bunge, she is da correct ones. sorry sis. jas kidding.
Cempake come from lagenda island known as Langkawi. U all sure da salu p holiday d sne kn. except me. xbksmptan lg nk ksne. for me, she is a brave gurl, tabah n patient. ank ptme dr 4th siblings y tlh lhir hsil usaha sama En yusoof n Pn. ct Nasrah. her face jas look likes his father. i think la. hehehe. dy sgt rjin, n kpakaran nye y salu dpergunekan tuk mengenyangkan tong2 drum kwan2 is sambal picit. mabelous ma~.
slen 2, dy salu wat rti cnai tebar olok2 n sardin glung. masyuk ma~ nom dgn ayaq kopi. lau ssape nk rse jmputla dtg ke umah kmi d Nilam. female only k.=)
umi adlh nme mnje timang-timangan gitu y dpgil oleh family n rakyat jelate d langkawi, i'm also curious wif u all why they call her wif this name. mybe dlu kcik2 kuat mlalak kot, so hipotesis y i mmpu buat dr situlah that name appear. maybe. hehhehe
i told u all la k, cempake ni agk kalut sket orgnye. huhu. sorry sis jas saying da truth. tin tong (@,^). then y mnrik nye wif this gurl, mke dy akn jd sgt merah mcm cili blender o cabai kne giling. xtaula cek pasai pa jd lgu 2. mgkn darah trlebih kot. 2 la, org soh drme drah kudukut. kui4,
y kesian skli beliau salu jd mangse knkalan ku. maklumla bdak terencat, maka jd lah dy mangsa keAdaan. sngje aku ske buli dy, coz sgt menarik ble membulinye.
cte2 nye nk jd reporter. mrilah sme2 kte doakan agr beliau brjye mncpai cte2 nye. no accurate word to describe about her. cme y cek bleh habaq kat hang pa sume, she is a wonderful gurl. kre beruntungla spe jd hasben dy. coz dy sgt ske mglah orgnye. cewah~. it was a sweet memories stay along stdy at usim wif her. lau dy stju t cek nk jdohkn ank kmi b2 spye iktan ni btmbah erat. kre besan la. ngeh3,,,